کد مطلب:182766 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:140

نگری بر آنچه گذشت
اینك داوری این نكته بر عهده خواننده گرامی است. با این موقعیت والای حضرت و با ساماندهی تشكل همسو و با این تلاش های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی؛ آیا امام سجاد علیه السلام فردی منزوی می باشد و در جریان های اجتماعی هیچ گونه نقش آفرینی ندارد؟! یا همان طور كه اشاره شد، حضرت با موقعیت ممتازی كه داشت و با هوشمندی و تدبیر و با جهاد و تلاش توانست به بهترین شكل از موقعیت خویش بهره وری نماید. امام توانست ترفندهای حزب حاكم را رسوا سازد و حزب عثمانیه را در رسیدن به اهداف شوم خود ناكام سازد.



[ صفحه 262]



امام سجاد علیه السلام توانست تشكل همسوی اهل بیت را كه همانند زمان امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) از آرمان های عترت حمایت می كرد، حراست نموده و از شدیدترین بحران ها عبور دهد.

امام سجاد علیه السلام توانست موقعیت ممتاز عترت را در جامعه شفاف سازد و در برابر انواع تهاجم فرهنگی و فساد و تباهی اجتماعی و اخلاقی كه در جامعه توسعه می یافت مقابله كند. در برابر بسترهای فرهنگی فساد و تباهی حزب عثمانیه كه مردم را سرگرم فساد نموده بود، تا از آرمان های ایمانی و فرهنگی و اجتماعی خویش غافل شوند؛ امام سجاد با رونق دادن معنویت با روی كرد به عبادت و تهجد، خود و پیروان خویش را از پی آمدهای فساد و تباهی مصون نمود. همان گونه كه خود ابراز نمود اسلام را از چنگال بنی امیه آزاد ساخت و جبهه حق را بر باطل پیروز نمود.

امام سجاد علیه السلام با روی كردن به قرآن، خود و پیروانش را با قرآن مأنوس ساخت. امام با افشاگری در بدعت ها چهره نفاق بنی امیه و بنی مروان را رسوا ساخت و سنت های رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را در جامعه جاری و مستقر نمود.

امام با اصلاح كژراهگی ها و كج اندیشی ها انواع انحراف ها را رسوا و اندیشه ها را به سمت و سوی آشنایی با حقایق دینی گسیل نمود.

امام سجاد علیه السلام راه شهیدان كربلا، سالار شهیدان را تداوم بخشید. و نگذاشت حزب اموی با ریختن خون حسین، از آن بهره وری نماید. همانند پیراهن خونین عثمان به نفع حاكمیت خویش بهره ببرد.



[ صفحه 263]



امام در برابر فتنه های اجتماعی موضع مدبرانه و هوشمندانه ای گرفت. به گونه ای كه نه تنها وارد فتنه های اجتماعی نشد، بلكه خویش و همراهان و تشكل همسو را از فتنه ها بر امان داشت.

امام سجاد علیه السلام با هوشمندی و تلاش شبانه روزی توانست نقش محوری امامت خویش كه رهبری جامعه بود به بهترین شكل ایفا كند. دین و معیارها و ارزش های دینی را حراست نماید.

امام سجاد علیه السلام با ترویج فرهنگی غنی دینی و فراخوانی جامعه به تقوا و طهارت توانست در آن اوضاع فرهنگی مبتذل كه حاكمیت ترویج می نمود، عده فراوان به ویژه تشكل همسوی اهل بیت را از غور در فساد و تباهی پرهیز دهد. و در برابر فرهنگ تباهی معنویت و تقوا را در جامعه رواج دهد.

این گونه جهاد و تلاش سید الساجدین علیه السلام در میدان های اجتماعی و فرهنگی شكوفا می شود، و حضرت با توان مندی و هوشمندی یك جریان بزرگ اجتماعی و فرهنگی برغم حزب عثمانیه پدیدار می سازد. و به بهترین روش ممكن نقش رهبری و امامت خویش را ایفا می نماید.

درود خداوند سبحان بر اندیشه های تابناك و شفاف و رفتار مقاوم و سترگ فرزند فاطمه (سلام الله علیها) و جگر گوشه سالار شهیدان، سید و سرور ساجدان و عابدان و امام مجاهدان باد. سلام خداوند سبحان بر رهروان اندیشمند و سترگ حضرتش، كه راه پر خطر تلاش و ستیز برغم ستمگران را تداوم می بخشند.



[ صفحه 264]